امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 9321
  پرینتخانه » تآتر تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ |

اقدامات مولوی در روزهای کرونایی

مدیر تماشاخانه مولوی با اشاره به میزبانی از یک اثر نمایشی و آمادگی دو نمایش برای اجرای عمومی در این تالار، برگزاری همایش پژوهشی تئاتر مسئولیت‌پذیر و تلاش برای تولید تله‌تئاترهای حرفه‌ای در تعامل با دانشجویان و اساتید بنام حوزه تئاتر کشور را از مهمترین برنامه‌های این تالار برشمرد.به گزارش خط سوم هنر به نقل […]

اقدامات مولوی در روزهای کرونایی

مدیر تماشاخانه مولوی با اشاره به میزبانی از یک اثر نمایشی و آمادگی دو نمایش برای اجرای عمومی در این تالار، برگزاری همایش پژوهشی تئاتر مسئولیت‌پذیر و تلاش برای تولید تله‌تئاترهای حرفه‌ای در تعامل با دانشجویان و اساتید بنام حوزه تئاتر کشور را از مهمترین برنامه‌های این تالار برشمرد.
به گزارش خط سوم هنر به نقل از ایرنا، ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ و ابلاغیه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همراهی با ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر آغاز فعالیت‌های فرهنگی و هنری بعد از چهار ماه تعطیلی، آرام و رام نوید حیات مجدد در حوزه تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی را میان هنرمندان کشور به‌عنوان ارمغانی شیرین بعد از ماه‌ها تعطیلی و عدم فعالیت با خود به‌همراه داشت.

اما در فاصله کمتر از ۲۰ روز بار دیگر با شیوع موج دوم ویروس کرونا در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور، شاهد تعطیلی فعالیت‌های تئاتری در قالب اجراهای عمومی بودیم و موج این اتفاقات به سالن‌های نمایشی و فعالیت هنرمندان این عرصه در پایتخت نیز رسید. به‌گونه‌ای که برخی از گروه‌ها با توجه به عقد قرارداد از اجرای اثر نمایشی انصراف دادند و همچنین میزان تمایل مخاطبان برای حضور در تالارهای نمایشی با انتشار اخبار موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور با کاهش مواجه شد.

بااین‌وجود فعالیت سالن‌های نمایشی در پایتخت به‌ویژه سالن‌های اقماری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سالن‌های وابسته به بدنه دانشگاه مانند تالار مولوی با ارائه شیوه‌نامه‌های اجرایی و بهداشتی و رعایت حداکثری این شیوه نامه‌ها در راستای امنیت خاطر مخاطبان و هنرمندان ادامه داشته و دارد.

شرایط ما را به سمت تولید تله‌تئاتر سوق داده است

امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور بعد از تعطیلی چندماهه و آغاز فعالیت‌های تئاتری با شیوه و نگاهی جدید در قالب شیوه‌نامه‌های اجرایی و بهداشتی، هنرمندان و مسئولان تالارها را به سوی شیوه متفاوت تولید آثار نمایشی سوق داده است.

وی با اشاره به آنکه در همین راستا ما نیز در مرکز تئاتر مولوی، تمرکزمان را بر بحث تولید در حوزه تله‌تئاتر در کنار میزبانی از اجرای آثار نمایشی استوار کردیم افزود: چراکه اعتقادمان بر آن است که تولید تله‌تئاتر و پخش آن در فضای مجازی می‌تواند بخش مهمی از مطالبه مخاطبان در مواجهه با آثار نمایشی را پاسخ دهد.

حریری در تشریح روند تولید تله‌تئاترها با اشاره به آنکه مرکز تئاتر مولوی به دلیل در اختیار داشتن دو سالن بزرگ و کوچک با امکانات مجهز یکی از مهم‌ترین بسترها برای تولید آثار حرفه‌ای در حوزه تله‌تئاتر است یادآور شد: منظور ما از تولید آثار تله‌تئاتر فیلم‌برداری از آثاری که به شکل زنده به صحنه می‌روند، نیست! بلکه قصد داریم تا با همراهی دانشجویان و اساتید بنام حوزه تئاتر کشور به شکل حرفه‌ای دست به تولید تئاترهای تلویزیونی بزنیم.

هنوز با مسئولان صداوسیما برای پخش تله‌تئاترها صحبتی نشده است

مدیر تالار مولوی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر آنکه آیا برای ارائه تله‌تئاترهای تولید شده تنها فضای مجازی را مدنظر دارید و یا بناست که آن‌ها را در شبکه‌های سیما عرضه کنید تا بار دیگر شاهد ازسرگیری موج تولیدو پخش آثار تله‌تئاتر از تلویزیون کشور بعد از بیش از یک دهه فقدان این آثار باشیم گفت: فضای مجازی و تلویزیون، بسترهای متفاوتی برای ارائه اثر هستند. هرچند تا این لحظه هنوز با هیچکدام از مسئولان صداوسیما در این مورد جلسه، صحبت و رایزنی صورت نگرفته؛ اما قطعاً مدیران و مسئولان مربوطه به‌ویژه در حوزه تئاتر دانشگاهی گفتگوهای لازم را با مسئولان صداوسیما برای ارائه این آثار مدنظر خواهند داشت.

مدیر تالار مولوی درباره آثاری که هم‌اکنون در این تماشاخانه روی صحنه هستند گفت: درحال حاضر نمایش پنهان‌خانه پنج در به کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه در مرکز تئاتر مولوی با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی به صحنه است. همچنین دو نمایش جدید را نیز در نوبت اجرا داریم.

وی یادآور شد: تا زمان عدم مشخص شدن محدودیت‌های مجدد در سایه شیوع موج دوم ویروس کرونا در کشور به فعالیت خود ادامه خواهیم داد و در صورت اعمال محدودیت‌های جدید با پشت سر گذاشتن دهه نخست ماه محرم بار دیگر هم‌زمان با فعالیت مجدد مراکز فرهنگی و هنری، مرکز تئاتر مولوی نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

تاکید بر برنامه های آموزشی و پژوهشی

حریری یادآور شد: همچنین بنا به خاصیت و ماهیت تئاتر دانشگاهی که یکی از اصلی‌ترین استوانه‌های آن تاکید بر برنامه‌های آموزشی و پژوهشی است گفت: طی چند سال اخیر برنامه‌ها و رویکردهای پژوهشی از مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز تئاتر مولوی بوده است. امسال نیز بنا داریم تا همایش «تئاتر مسئولیت‌پذیر» را در قالب رویکرد و برنامه‌های پژوهشی در پاییز امسال برگزار کنیم.

به گفته مدیر تالار مولوی، در صورت تداوم شرایط کنونی کشور به سبب شیوع ویروس کرونا این همایش را طبق برنامه‌ریزی‌ها و صحبت‌های صورت گرفته به شکل مجازی برگزار خواهیم کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.