امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 18303
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سینمایی, فیلم کوتاه تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳ |

نامزدهای مرحله دوم بخش «فیلم کوتاه» مسابقه کانون معرفی شدند

اسامی نامزدهای مرحله دوم بخش «فیلم کوتاه» پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سوی دبیرخانه مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه اعلام شد. هیات داوران مرحله دوم بخش «فیلم کوتاه» پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کودک و نوجوان متشکل از بیژن میرباقری، سعید پوراسماعیلی‌ و رقیه توکلی از میان ۴۱ اثر برتر مرحله اول این […]

نامزدهای مرحله دوم بخش «فیلم کوتاه» مسابقه کانون معرفی شدند

اسامی نامزدهای مرحله دوم بخش «فیلم کوتاه» پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سوی دبیرخانه مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه اعلام شد.

هیات داوران مرحله دوم بخش «فیلم کوتاه» پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کودک و نوجوان متشکل از بیژن میرباقری، سعید پوراسماعیلی‌ و رقیه توکلی از میان ۴۱ اثر برتر مرحله اول این مسابقه ۱۰ فیلم‌نامه را به عنوان نامزد مرحله دوم معرفی کردند.

بر اساس این خبر فیلم‌نامه‌های سوت اثر جاوید سبحانی و زمین ساز نوشته‌ حدیثه کرمی هر دو از استان البرز، مرد حلبی‌ به نویسندگی گیتی باقری از قزوین و زنگ آخر اثر علی محمدی‌حاجی از مازندران به عنوان نامزدهای مرحله دوم بخش فیلم کوتاه پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کودک و نوجوان انتخاب شدند.
در همین حال فیلم‌نامه‌های خط مقدم نوشته‌ سعید سراج، دوقلوهای قهرمان اثر فرزانه شبانی، من علی سنتوری‌ام از نسرین محمدپور، هوتگ به نویسندگی نیاز اسماعیل‌پور، تردست اثر مشترک نگار عباس‌پور و فرشاد رضایی و دوچرخه نوشته‌ مریم الهامیان همگی از تهران به عنوان دیگر نامزدهای مرحله دوم این بخش از سوی هیات داوران معرفی شدند.
لازم به یادآوری است پنجمین مسابقه‌ فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ کودک و نوجوان کانون در دو مرحله برگزار شد به‌گونه‌ای که ابتدا طرح‌های ارسالی با توجه به شرایط مسابقه بررسی و انتخاب شدند و در مرحله دوم صاحبان آثار برتر یک ماه فرصت داشتند تا نسخه اصلی اثر خود را برای داوری پایانی به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

مستندسازی جشنواره‌های ادبیات نمایشی و سینمایی ضروری است

 علی‌رضا آقایی، با بررسی سمت و سوی محتوایی نمایش‌نامه‌های ارسالی به مسابقه‌ فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ گفت: بی‌شک نوشتن برای کودک و نوجوان باید در قالب فانتزی باشد و متونی که به دست ما رسیدند از این رگه‌ بسیار قوی برخوردار بودند. این نویسندگان برای پل زدن به دنیای کودکان این ویژگی را در کارشان تقویت کرده بودند که واقعا چشم‌گیر بود.
وی به تنوع موضوعی این آثار نیز اشاره داشت و گفت: طرح موضوع‌های به‌روز در حوزه‌ کودک و نوجوان تلاشی بود که از سوی این نویسندگان دیده می‌شد. آن‌ها تلاش داشتند متن‌ها و ایده‌های خود را با دنیای امروزی بچه‌ها مطابقت دهند، موضوعاتی که کاملا در زندگی آن‌ها دیده و شنیده می‌شود.
وی با اشاره به این‌که در بخش انتخاب، ۳۱۶ نمایش‌نامه بررسی شده است، افزود: نویسندگان از تکنیک‌های مختلف نمایش‌نامه‌نویسی استفاده کرده بودند و البته با توجه به این‌که طرح‌نویسی بیانگر ساختار اصلی نمایش‌نامه است، برخی تکنیک‌ها قابل حدس بود. با این‌حال ما در طرح‌نویسی، دیالوگ‌نویسی نداریم و شخصیت‌پردازی در خلال نمایش‌نامه است که رخ می‌دهد و نمی‌توان گفت نویسندگان جوان یا تازه‌کار ما تا چه اندازه بر انواع تکنیک‌ها تسلط دارند. تکنیک‌ها در نهایت باید توسط داوران بررسی شود و پاسخ جامع‌تری به این سوال بدهند.
این کارشناس به خلاقیت و ساختارشکنی آثار بررسی شده در این رویداد اشاره داشت و توضیح داد: در بین این آثار طرح‌هایی وجود داشت که خوب پرداخت شده و اصولی بودند. طرح‌هایی وجود داشت که موضوع‌های خوبی داشتند و برخی طرح‌ها ‌گواه این بودند که بعدها نویسنده‌ آن‌ها، آثار برجسته‌ای خلق خواهد کرد و در همگی این آثار ساختارشکنی قابل لمس بود.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: البته گاهی نیز طرح‌هایی دریافت می‌شود که چارچوب و نقشه‌ راه در آن معرفی شده، با این‌حال می‌توان در اثر نهایی پرداخت را بررسی کرد. در بین نویسندگان این آثار، نویسندگان جوانی دیده می‌شدند که به نظر می‌رسد اگر درست آموزش ببینند یا حمایت شوند توانایی تولید آثار خوب را دارند. ما در جلسه جمع‌بندی هم متوجه شدیم طرح برای چه کسی است هرچند که داوری بدون نام نویسنده، روی خود آثار صورت گرفت.
 وی تاکید کرد که خروجی جشنواره‌ها باید مستندسازی شود و آثار موفق، منتشر شده و در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قراربگیرد. ما می‌دانیم نمایش‌نامه‌نویسان ما اندک‌اند اما اگر جوانان در این راه حمایت شوند می‌توانند جای خالی را پر کنند.
این مسابقه امسال در بخش «تألیفی» این رویداد با موضوع آزاد، در حوزه‌ اقتباسی آثار چاپ شده‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در بخش «قهرمانان وطن» با موضوع‌های (اسطوره من، همچون پدر، مهربان و زندگی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) برگزار شده و علاقه‌مندان، آثار خود را در بخش‌های انیمیشن، آثار سینمایی بلند و کوتاه و نمایش‌نامه به داوری گذاشته‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.