امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 9025
  پرینتخانه » سینمایی, فیلم کوتاه, فیلم های در حال اکران تاریخ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵ |

فیلم‌نامه‌هایی برگرفته از داستا‌ن‌های کهن ایرانی نوشته‌ام/ عرضه اینترنتی در شرایط فعلی مفید و موثر است

به گزارش خط سوم هنر به نقل از هنروتجربه: بعد از بازگشایی سینماها، مجموعه «یلدای کوتاه» که از آذر ماه ۹۸ بر پرده سینماهای هنروتجربه رفته‌بود، دوباره اکران خود را از سر گرفت. یک تابلو و روایت چند داستان درباره آن، موضوع فیلم کوتاه «سینما، نمایشگاه مجهول و داستان ما» است که در بسته «یلدای کوتاه» […]

فیلم‌نامه‌هایی برگرفته از داستا‌ن‌های کهن ایرانی نوشته‌ام/ عرضه اینترنتی در شرایط فعلی مفید و موثر است

به گزارش خط سوم هنر به نقل از هنروتجربه: بعد از بازگشایی سینماها، مجموعه «یلدای کوتاه» که از آذر ماه ۹۸ بر پرده سینماهای هنروتجربه رفته‌بود، دوباره اکران خود را از سر گرفت. یک تابلو و روایت چند داستان درباره آن، موضوع فیلم کوتاه «سینما، نمایشگاه مجهول و داستان ما» است که در بسته «یلدای کوتاه» ارائه شده است. حمید یوسفی، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم کوتاه می‌گوید ورود هنروتجربه به عرصه اکران آنلاین و پشتیبانی از آثار ساخته شده و در دسترس قرار گرفتن فیلم‌های ارزشمند نمایش داده شده راهکاری عالی و واجب، مخصوصا در این شرایط  است.

حمید یوسفی درباره اکران دوباره «یلدای کوتاه» همزمان با بازگشایی سینماها گفت: «در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه و شیوع ویروس کرونا مردم علاقه کمتری به سینما رفتن دارند. اکران دوباره مجموعه فیلم‌های کوتاه در بسته «یلدای کوتاه» در گروه هنروتجربه که فقط در یک سالن و در تهران به نمایش درآمده و به دلیل شرایط یاد شده و سالن محدودی که در اختیار فیلم‎های کوتاه قرار گرفته باعث می‌شود آن‌هایی هم که علاقه به تماشای آن دارند قید سینما رفتن را بزنند. بسیاری از دوستان ما گله داشتند که چرا در سالن‌های دیگر در تهران این مجموعه به نمایش درنیامده و فکر می‌کنم با توجه به بسته بودن سینماها، گروه هنروتجربه برنامه‌ریزی همیشگی خود را نداشته است. امیدوارم در آینده و با عادی شدن شرایط برنامه‌ریزی مدون و درستی صورت بگیرد تا تمامی فیلم‌های با ارزشی که در این گروه به نمایش در می‌آید در شرایط یکسان و در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد».

این کارگردان در ادامه این گفت‌وگو درباره مزایا و معایب اکران اینترنتی هم توضیح داد: « اکران اینترنتی مسلما مفید است و باید فیلم‌های ویژه اکران اینترنتی هم در این فضا تولید شود. به نظر من اکران اینترنتی برای فیلم‌های کوتاه و مستند و فیلم‌های تجربی و هنری که قاعدتا مخاطبان خاص خودشان را دارند مفید و موثرتر است و در این شرایط واجب و ضروری است. مزیت اکران اینترنتی این است که در دورترین شهرهای ایران هم امکان دیده شدن فیلم فراهم می‌شود.در شرایط عادی و نرمال دیده می‌شد که فیلم‌هایی که بعضا ارزش هنری هم داشتند از اکران باز می‌ماندند و برای هر فیلم‌سازی این اتفاق خوشایند نیست و اکران اینترنتی به خوبی می‎تواند این دسته از فیلم‎ها را پوشش دهد.البته باید نمایش فیلم‌ها در بستر vod در کنار اکران عمومی قرار می‌گیرد و اگر قرار باشد به طور کلی پرده عریض سینما را کنار بزند اشتباه است».

او اضافه کرد: «قبل از برادران لومیر، توماس ادیسون سینما را اختراع کرده بود و در حقیقت برادران لومیر ایده خود را در سفری به پاریس و دیدن دستگاه کینه‌توسکوپ ساخته ادیسون به دست آوردند.اما سینما از جایی معنای واقعی خودش را گرفت که نمایش عمومی در سالن نمایش سینما به شکل امروزی توسط برادران لومیر به دنیا معرفی شد. سینما برای من هم در کنار هم و در سالن سینما معنا پیدا می‌کند اما اکران اینترنتی می‌تواند دوشادوش سینما و در جنب آن کمک به صنعت سینما بکند. اکران اینترنتی مناسب هر فیلم و فیلم‌سازی نیست و باید این نکته را هم مدنظر قرار داد».

این کارگردان در پاسخ به این سوال که ورود هنروتجربه به بستر اکران اینترنتی می‌تواند مفید باشد؟ گفت: «از هر زاویه‌ای به این قضیه نگاه کنیم، ورود هنروتجربه به عرصه اکران اینترنتی موثر و مفید است.از لحاظ مالی هم برای هنروتجربه و هم برای فیلم‎ساز بسیار مفید است. ضمن آنکه برای خود من هم بارها اتفاق افتاده که فیلمی در این گروه بر روی پرده بوده و به دلیل شرایط کاری و گرفتاری ندیده بودم و پس از آن هم موفق به دیدن آن نشدم. ورود هنروتجربه به عرصه اکران آنلاین و پشتیبانی از آثار ساخته شده و در دسترس قرار گرفتن فیلم‌های ارزشمند نمایش داده شده راهکاری عالی و واجب، مخصوصا در این شرایط  است».

یوسفی ضمن اشاره به حمایت‌های حداکثری تولید آثار هنری بیان کرد: «باید شرایط خاص کشورمان را مدنظر داشته باشیم و طبیعتا هر کشوری و هر دولتی وقتی به فرایند فرهنگی بیشتر اهمیت می‌دهد در واقع تزریق سرمایه می‌کند. قطعا اگر مثلا قشر دانشجو را با این‌گونه فیلم‌ها و آثار هنری که در حاشیه قرار دارند آشنا کنیم و سالن‌های نمایش بیشتری در اختیار هنروتجربه و این مدل فیلم‌ها قرار بگیرد، شرایط مناسب و بهتری را تجربه خواهیم کرد. وقتی تعداد بیشتری از تماشاگران و در شهرهای مختلفی فیلم‌های ما را ببیند، بازخوردهای آن‌ها در کار فیلم‌سازی می‌تواند کمک زیادی بکند».

یوسفی درباره تاثیر کرونا بر سینما عنوان کرد: «زندگی روزمره و مراودات ما با شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفت و قاعدتا سینما هم تاثیر خود را می‌پذیرد.اکران آنلاین که به ضرورت برای سینمای حال حاضر تبدیل شده هم به نوعی اشاره به همین تاثیرپذیری در حوزه سینما دارد. فاصله گذاری اجتماعی و تنهایی تقریبا درازمدتی که همه ما را درگیر کرده، می‎تواند تغییراتی را در دیدگاه ما نسبت به خودمان و اطرافیان‌مان بدهد و به مسائل با دید عمیق‌تری نگاه کنیم.تغییرات دیگر هم حتما اتفاق می‌افتد اما پیش‌بینی آن سخت است و باید در دوران پساکرونا شاهد آن باشیم».

حمید یوسفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکلات تولید فیلم کوتاه اشاره داشت: «فیلم کوتاه در ایران بی‌پشتوانه است و حمایتی که در همه جای دنیا از فیلم کوتاه می‌شود را ندارد. برای شروع ساختن فیلم کوتاه هم شما نمی‌تونید ارگان مشخصی را نام ببرید که به شما وام بدهد و امکانات حداقلی برای ساخت داشته باشید. همان معدود ارگان‎هایی که وجود دارد با تعداد محدود و مشخصی کار می‌کنند و شرایط یکسانی برای همه وجود ندارد. تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه دو حالت دارد، یا تهیه‌کننده‌ای را برای فیلم‌تان پیدا می‌کنید یا سازمان‌های دولتی مانند انجمن سینمای جوان و….تهیه‌کننده کارتان می‌شوند اما این سازمان‌ها نیز سیستم خاصی دارند که هروقت سراغ‌شان رفتم،روی خوشی نشان ندادند و هیچ‌وقت متوجه نشدم چه مناسباتی دارند».

او افزود: «با این شرایطی که برای فیلم کوتاه وجود دارد، خود فیلم‎سازان باید قوی و قدرتمند باشند و در ادامه را فیلم‌سازی سرخورده نشوند و به راه‌شان ادامه دهند. با این وجود البته هر ساله فیلم‎های بسیاری خوبی ساخته می‌شود که امیدوارم پس از کرونا این وضعیت به نفع فیلم‌سازان مستقل تغییر کند.»

این کارگردان ادامه داد: «پس از ساخت فیلم کوتاه «سینما، نمایشگاه مجهول و داستان ما» یک فیلم کوتاه دیگر با نام «سمعک» ساختم که تهیه‌کننده آن مجید برزگر بود و درپخش بین‌المللی هم موفق بود و داستان رئال‌تری هم داشت. دوست دارم فیلم‌های بیشتری بسازم و ایده‌ و داستان‌های زیادی هم برای ساخت فیلم دارم که اگر قرار باشد بسازم باید اول به فکر تامین بودجه آن باشم و پس آن مشکل دیگری که وجود دارد پخش‌کننده‌ها در ایران هستند که مدیریت آن دست عده‌ای خاص با دیدگاهی خاص است. کاش فضا کمی بازتر بود تا فیلم‌هایی با سلیقه‌های گوناگون امکان رشد و دیده‌شدن داشتند».

یوسفی در پایان درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: «در حال حاضر یک فیلم‌نامه کوتاه و یک فیلم‌نامه بلند آماده دارم.هر دو فیلم‌نامه برگرفته از فضای شخصی و مورد علاقه خودم و به نوعی ساینس فیکشن ایرانی است که هر کسی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و هر دو هم برگرفته از داستان‌های کهن ایرانی است  و در گذشته اتفاق می‌افتد. فیلم‌نامه کوتاه تا مرحله پیش تولید پیش رفت و امیدوارم در آینده فرصتی فراهم شود تا این دو فیلم را بسازم و تولید کننده قوی پشت فیلم باشد تا تمام توانم را در کارگردانی بگذارم».

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.