امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 18166
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰:۵۴ |

گام مهم ايران در تحقیق و توسعه هسته ای، تولید اورانیوم فلزی غنی شده ۲۰ درصد

ايران گام مهمي در تحقيق و توسعه هسته‌اي برداشت، بر اساس گفته سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان‌هاي بين المللي در وين  توليد يک صفحه سوخت سيليسايد براي استفاده در رآکتور تهران، آعاز شده است و در فرايند جديد، يک صفحه سوخت جديد با استفاده از اورانيوم غني شده ۲۰ درصد توليد مي‌شود. اين […]

گام مهم ايران در تحقیق و توسعه هسته ای، تولید اورانیوم فلزی غنی شده ۲۰ درصد

ايران گام مهمي در تحقيق و توسعه هسته‌اي برداشت، بر اساس گفته سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان‌هاي بين المللي در وين  توليد يک صفحه سوخت سيليسايد براي استفاده در رآکتور تهران، آعاز شده است و در فرايند جديد، يک صفحه سوخت جديد با استفاده از اورانيوم غني شده ۲۰ درصد توليد مي‌شود. اين خبر البته واکنش هاي زيادي هم در پي داشت.

کاظم غريب آبادي سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان‌هاي بين المللي در وين اظهار کرد: سوخت سيليسايد، نوعي مدرن از سوخت هسته‌اي است که فناوري آن صرفا در اختيار تعداد انگشت شماري از کشورهاست.

وي با اشاره به اين که فعاليت تحقيق و توسعه در اين خصوص با اورانيوم طبيعي حدود سه ماه قبل شروع شده بود، گفت: در فرايند جديد، يک صفحه سوخت جديد با استفاده از اورانيوم غني شده ۲۰ درصد توليد مي‌شود.
نماينده دائم ايران افزود: اين اقدام که کيفيت و کميت توليد راديوداروها را به طور قابل توجهي ارتقاء خواهد داد، جمهوري اسلامي ايران را به يکي از کشورهاي پيشرو در حوزه فناوري هسته‌اي تبديل مي‌کند.

واکنش تروئيکاي اروپا به گام هسته‌اي جديد ايران

سه کشور اروپايي در واکنش به اين تصميم ايران بيانيه مشترکي صادر کرده و گفته‌اند: «ما، وزيران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهي متحده مراتب نگراني شديد خود را از جديدترين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که تأييد مي‌کند ايران گام‌هايي براي توليد اورانيوم فلزي غني‌شده برداشته، ابراز مي‌داريم.»

در اين بيانيه آمده است: «اين اقدام، نقش جدي تعهدات ايران در برنامه جامع اقدام مشترک است. ايران، هيچ نياز غيرنظامي به ساخت و تحقيقات در زمينه اورانيوم فلزي که گامي کليدي در ساخت سلاح هسته‌اي است ندارد.»

آمريکا و برخي کشورهاي غربي ادعا مي‌کنند که از اورانيوم فلزي مي‌توان براي ساخت سلاح هسته‌اي هم استفاده کرد اما جمهوي اسلامي ايران تاکيد کرده که صرفا با مقاصد صلح‌آميز درصدد توليد اين ماده است.

واکنش روسيه و آمريکا


اوليانوف نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين در حساب کاربري‌اش در توييتر يادآوري کرده که «جو بايدن»، رئيس‌جمهور فعلي آمريکا همانند «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور پيشين آمريکا سياست موسوم به «فشار حداکثري» عليه ايران را ادامه داده است. او پيشنهاد کرده تنها راه براي خروج از اين «دور باطل» از سر گيري مذاکرات وين است.

همچنين سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در واکنش به اين ادعاي آژانس بين‌المللي اتمي آن را «تاسف‌آور» خواند.

وي در ادامه گفت: استفاده ايران از اورانيوم ۲۰ درصد تاثيري در مذاکرات وين براي ايران نخواهد داشت.

چند ساعت قبل رويترز به نقل از آژانس در گزارش خود نوشت: «ايران به ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل (آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) اطلاع داده که قصد دارد به توليد اورانيوم فلزي غني شده با خلوص درصد براي سوخت رآکتور بپردازد».

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه گزارش خود اعلام کرد: «اين يک فرآيند چند مرحله‌اي است که زمان‌بر خواهد بود».

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.