امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 8872
  پرینتخانه » بین الملل, ویژه گرجستان تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴ |

نگاهی به راهکارهای اقتصادی گرجستان در رویارویی با بحران کووید ۱۹

به گزارش پایگاه خبری خط سوم هنر به نقل از خبرگزاری برنا؛ بنا بر داده‌های منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، گرجستان برای تسهیل فشار برآمده از شیوع کرونا بر کسب‌و‌کارها مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی را برای هتل‌ها را تا اوایل نوامبر ۲۰۲۰ امهال کرد. این کشور همچنین شاغلان با […]

نگاهی به راهکارهای اقتصادی گرجستان در رویارویی با بحران کووید ۱۹

به گزارش پایگاه خبری خط سوم هنر به نقل از خبرگزاری برنا؛ بنا بر داده‌های منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، گرجستان برای تسهیل فشار برآمده از شیوع کرونا بر کسب‌و‌کارها مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی را برای هتل‌ها را تا اوایل نوامبر ۲۰۲۰ امهال کرد. این کشور همچنین شاغلان با حقوق تا سقف ۷۵۰ لاری را از مالیات بر درآمد معاف کرد. مهلت ارائه اظهارنامه گمرکی برای واردات خودرو را از آوریل ۲۰۲۰ تا اول سپتامبر همین سال افزایش داد و مالیات بر ارزش افزوده را به صورت خودکار و سریع استرداد کرد.

با همه‌گیری کرونا در گرجستان، کارفرمایان به مدت ۶ ماه به ازای حفظ هر شغل، مبلغ یارانه ثابتی را از دولت دریافت می‌کنند و هزینه گاز تا سقف ۲۰۰۰ متر مکعب و هزینه برق تا سقف ۲۰۰ کیلو وات در ماه برای مشترکان پرداخت می‌شود.

گرجستان همچنین بازپرداخت وام‌ها را برای اشخاص امهال کرد. تحت برنامه تامین مالی مشترک برای پشتیبانی از صنایع هتل‌داری کوچک و متوسط خانواده‌ای، آژانس دولتی وزارت اقتصادی و توسعه پایدار گرجستان تا میزان ۸۰ درصد از نرخ بهره متعلقه به تسهیلات دریافتی توسط این گروه از بنگاه‌ها را تامین مالی می‌کند.

علاوه بر اینها این کشور، طرح‌های مربوط به ضمانت اعتباری را افزایش خواهد داد و امکان دسترسی بانک‌های تجاری به منابع اعتباری معادل ۶۰۰ میلیون لاری (برابر حدود ۸۸ میلیون دلار) را فراهم خواهد آورد. این دسترسی به منظور پشتیبانی از کسب‌و‌کارها که همراه با برنامه ضمانت اعتباری بوده، فراهم شده است.

در ادامه فرآیندهای مربوط به تامین تسهیلات سرمایه در گردش تسریع شده و از بانک‌ها خواسته شده کیفیت سبد وام‌ها را ارزیابی کنند؛ بازرسی‌های فیزیکی را به تعویق بیندازند و مهلت زمانی پرداخت جریمه‌ها را نیز به دلیل به وجود آمدن شرایط بحرانی افزایش دهند.

حداقل ۷۰ میلیون یورو کمک هزینه برای کسب‌و‌کارهای گرجستان و افراد خویش کارفرما به خطوط اعتباری ارزی و کمک‌های مالی برای تقویت و بازیابی کسب‌و‌کارها پس از بحران از طریق بسته حمایتی اروپا فراهم می‌شود. وجوه از طریق شرکای مالی تامین می‌شود و در طول سال ۲۰۲۰ محقق خواهند شد.

در طول سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۲۰ میلیون یورو به عنوان کمک‌های مالی با هدف حمایت از کسب‌و‌کارهای مالی، افراد و کشاورزان برای کسب مهارت، توسعه کسب‌و‌کارها و یا بازیابی پس از بحران تخصیص می‌یابد.

علاوه بر این اتحادیه اروپا، صندوق اروپایی توسعه پایدار را تجهیز کرده است که حمایت مالی خود را از طریق شرکای مالی بین‌المللی، در زمینه های کلیدی مانند سرمایه در گردش، تامین مالی تجاری و یا مهلت قانونی پرداخت اصل و فرع ارائه می‌دهد.

با توجه به اثرگذاری کاهش نرخ بهره موثر اسمی بر روی تورم، بانک ملی گرجستان در نشست مارس ۲۰۲۰ تصمیم گرفت که نرخ بهره بانکی تغییر نداده و ثابت باقی بماند.

بانک ملی گرجستان عملیات مراکز مبادلات ارزی و سایر دفاتر ارائه دهنده خدمات پرداختی را متوقف کرده است. از ۶ مارس ۲۰۲۰ ارزش واحد پول گرجستان (لاری) نسبت به دلار آمریکا ۱۳درصد کاهش یافته است. یک دلار آمریکا در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ برابر ۲/۸۵ لاری گرجستان بوده که در ۲ مه همین سال، با افزایش حدود ۲/۳ درصدی به ۳/۲ لاری رسیده است. بانک مرکزی گرجستان برای جلوگیری از کاهش نامنظم ارزش پول ملی این کشور طی چهار بار مداخله، حدود ۱۲۰ میلیون دلار ارز فروخته است.

تثبیت بهای برخی اقلام غذایی اساسی فقط برای مدت سه ماه از طریق تخصیص یارانه برای واردات اقلام برنج، ماکارونی، گندم، آرد گندم، روغن افتابگردان، شکر، لوبیا و شیرخشک برای بازه زمانی ۱۵ مارس تا ۱۵ مه ۲۰۲ از دیگر اقدامات این کشور به شمار می‌آید.

گرجستان، در قالب کمک هدفمند اجتماعی به افرادی که شغل خود را به علت شیوع ویروس کرونا از دست داده‌اند، ماهانه ۲۰۰ لاری گرجستان (معادل ۶۲/۵ دلار) و برای مدت ۶ ماه، پرداخت می‌کند. همچنین برای یک بار کمک مالی به میزان ۳۰۰ لاری گرجستان (معادل حدود ۹۴ دلار) به افراد خویش‌کارفرما یا فعال در بخش غیررسمی، پرداخت خواهد شد.

طی ۶ ماه آینده مبلغ ۶۰۰ لاری گرجستان (معادل حدود ۹۴ دلار) به خانوارهایی که امتیاز اجتماعی آنها بین ۶۵ هزار تا ۱۰۰ هزار است و خانوارهایی که امتیاز اجتماعی کمتر از ۱۰۰هزار و دارای سه فرزند یا بیش تر با سن کمتر از ۱۶ سال هستند، پرداخت خواهد شد. رقم مشابهی هم برای کمک مالی به افراد از کار افتاده و کودکان دارای ناتوانی جسمی، در نظر گرفته شده است.

از ابتدای ژانویه ۲۰۲۱، قاعده جدید تعیین حقوق بازنشستگی اعلام خواهد شد. طبق این قاعده، میزان بیمه بازنشستگی حداقل متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت و برای بازنشستگان ۷۰ سال و بالاتر، حقوق بازنشستگی برابر با ۸۰ درصد رشد واقعی اقتصادی کشور، افزایش خواهد یافت. همچنین صرف‌نظر از نرخ تورم و نرخ واقعی رشد اقتصاد، حقوق بازنشستگان کمتر از ۹۰ ساله به میزان ۲۰ لاری و برای ۷۰ ساله و بیشتر به میزان ۲۵ لاری گرجستان، افزایش خواهد یافت. 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.