امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 18237
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴ |

«زمین» در دورترین فاصله با «خورشید»

روزنامه‌های جهان امروز از ادامه خشم انگلیسی‌ها نسبت به نخست‌وزیرشان به خاطر پایان دادن به محدودیت‌های کرونایی، رقابت انتخاباتی در برزیل و فاصله زمین تا خورشید صحبت کرده‌اند. آلبرت کوچویی – گوینده پیشکسوت – هر روز مهم‌ترین اخبار روزنامه‌های جهان را مرور می‌کند و با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. بر این اساس اخبار ۱۵ تیرماه روزنامه‌های جهان […]

«زمین» در دورترین فاصله با «خورشید»

روزنامه‌های جهان امروز از ادامه خشم انگلیسی‌ها نسبت به نخست‌وزیرشان به خاطر پایان دادن به محدودیت‌های کرونایی، رقابت انتخاباتی در برزیل و فاصله زمین تا خورشید صحبت کرده‌اند.

آلبرت کوچویی – گوینده پیشکسوت – هر روز مهم‌ترین اخبار روزنامه‌های جهان را مرور می‌کند و با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. بر این اساس اخبار ۱۵ تیرماه روزنامه‌های جهان به شرح زیر است:
 

چاله کندن یا محدودیت‌های کرونایی

این مرگبارترین ویروس جهشی انگلیس است؛ بوریس جانسون. این شعاری است پارچه‌نویسی‌شده با طرحی از چهره جانسون، با تاج‌های ویروس کرونا، از تظاهرکنندگان. انگلیسی‌ها به اعتراض آمده‌اند. آن‌ها مخالف اعلام پایان محدودیت‌ها به سبب کرونا از سوی نخست‌وزیر انگلیس‌اند. دیپی گاردا سانی،  متخصص بیماری‌های عفونی در تحلیلش می‌نویسد: آن‌ها با برداشتن ممنوعیت‌ها از سوی دولت، جان‌های بسیاری را به بازی می‌گیرند. جانسون گفته است به محدودیت‌ها برای همه‌گیری کرونا پایان می‌دهد.

اعتراض با خشم

ال پائیس روزنامه اسپانیایی نوشته است: گیرمه بولوس رقیب آخرین مبارزات انتخاباتی رئیس‌جمهوری در برزیل در برابر بولسونارو، مردم را به خیابان‌های سائوپولو کشاند. بولسونارو متهم به رسوایی غیرقانونی در معاملات واکسن کووید ۱۹ است. این شایعه و اتهام موج اعتراض را علیه رئیس‌جمهوری برزیل به پا کرده است. همه‌گیری ویروسی که بیش از نیم میلیون برزیلی را به کشتن داده است. رهبر مخالفان بولسونارو پیش‌تر دو بار تظاهرات را ساماندهی کرده بود و سومین تظاهرات برای روز شنبه در برزیل در راه است.

شعله شاید؟

اکونومیست هفته‌نامه انگلیسی نوشت: زیردریایی‌هایی آلمان شمشیر دودمی هستند که به ترکیه در برابر یونان داده می‌شوند. آن‌چه ممکن است ثبات را در مدیترانه شرقی بر هم بزند. نیروی دریایی ترکیه دارد شکل می‌گیرد. ششمین زیردریایی آلمانی در آب‌های ترکیه آرام گرفته است. زیردریایی‌ای که به پیشتازی پنج زیردریایی دیگر در سال‌های در پیش خواهد شتافت. این فخری است برای نیروی دریایی ترکیه و البته دردسری برای یونان هم خواهد بود. ترکیه و یونان، هر دو عضو ناتو، در مدیترانه منابع مشترکی دارند. آخرین آن‌ها صف‌آرایی ناوهای جنگی‌شان در همین تابستان در برابر هم بود. شاید منابع زیر آب، جرقه شعله‌ای میان آن دو خواهد بود.

در حاشیه خبرخوانی آلبرت کوچویی می‌خوانیم:
 

دور از خورشید

گاردین: آن را «افه ایتون» می‌گویند، یا دورین‌گاه در سنجش مدار سیاره‌ها و سنگ‌های آسمانی به دور خورشید. یعنی دورترین فاصله از خورشید. زمین در مدار خود در چرخش به دور خورشید اکنون، در قیاس با زمستان گذشته، به دورترین فاصله با خورشید رسیده است. پنج کیلومتر دورتر از آن‌چه در دی‌ماه بود. پنج کیلومتر دورتر از ستاره مرکزی‌مان یعنی خورشید. این دوری به سبب چرخش بیضی‌شکل مدار زمین است. ما در نیم‌کره شمالی، در میانه زمستان، نزدیک‌تر به خورشید بودیم تا در تابستان. با گرانشی که در صدها هزار سال بر دیگر سیارات اثر داشته‌ایم. در گذشته‌های دور، زمین سه‌برابر بزرگ‌تر بوده است.

برچسب ها
, , ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.