امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 17519
  پرینتخانه » بین الملل, سینمایی, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵ |

روز جهانی کودک در چین، فرصتی برای معرفی سینمای ایران

روز جهانی کودک که هر ساله در سراسر جهان از جمله چین جشن گرفته می شود به دلیل جمعیت بالای کودک و نوجوان این کشور و تمایل خانواده ها به تماشای فیلم های شرقی از جمله ایرانی، فرصتی مناسبی برای معرفی سینمای ایران است. روز کودک در سال ۱۹۴۹ توسط کنگره “فدراسیون دموکراتیک زنان” در […]

روز جهانی کودک در چین، فرصتی برای معرفی سینمای ایران

روز جهانی کودک که هر ساله در سراسر جهان از جمله چین جشن گرفته می شود به دلیل جمعیت بالای کودک و نوجوان این کشور و تمایل خانواده ها به تماشای فیلم های شرقی از جمله ایرانی، فرصتی مناسبی برای معرفی سینمای ایران است.

روز کودک در سال ۱۹۴۹ توسط کنگره “فدراسیون دموکراتیک زنان” در پاریس نامگذاری شد. چین یکی از اولین کشورهایی بود که از این طرح حمایت کرد در دسامبر ۱۹۴۹، با تصمیم دولت چین روز یکم ژوئن برابر با ۱۱ خرداد به عنوان روز جهانی کودک اعلام شد.

کودکان چینی پیش از نامگذاری این روز، تعطیلات مشابهی با عنوان «Ertun Tse» یا روز کودک داشتند این روز از سال ۱۹۳۱ در چین مرسوم شد و هر ساله در ۴ آوریل جشن گرفته می شد.

بسیاری از کشورهای جهان در روز جهانی کودک در حمایت از کودکان تجمع ها و برنامه های گسترده ای برگزار می کنند. در این روز چینی ها به همراه فرزندانشان برای شرکت در بازی های عمومی و نمایش های برگزار شده به پارک ها و سینماها می روند.

در روز جهانی کودک ورود به مکان های تفریحی عمومی مانند پارک ها رایگان است. علاوه بر این دولت جشنواره هایی را برای کودکان برگزار می کند تا روز کودک در چین به روزی شاد و به یاد ماندنی تبدیل شود.

یکی از مهمترین فعالیت هایی که در سال های اخیر در چین در میان کودکان مورد توجه قرار گرفته است بازدید آنها از سینماها و دیدن فیلم است. سینمای این کشور اگرچه در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با فراز و فرودهایی روبرو بوده است اما به دلیل کنترل سریع کرونا، سینماهای این کشور که تعداد آنها به ۷۰ هزار سالن می رسد از یک سال پیش با استقبال مردم مواجه شده اند.

چین با برخورداری از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، یک بازار بزرگ از نظر فروش و نمایش فیلم است و همیشه در این حوزه در صدر بوده است. اما در زمینه ساخت فیلم و رقابت با کشورهای صاحب نام این عرصه مانند آمریکا و هند عقب است و فاصله زیادی با این کشورها دارد. با این وصف به دلیل قدرت مالی بالایی که چین دارد و به دلیل بزرگی بازار این کشور، چین درصدد است تا در صنعت سینما و ساخت فیلم نیز با کشورهای صاحب نام رقابت کند.

گیشه سینمای چین همیشه یکی از پر سودترین گیشه های جهان بوده است به طوری که در روز نخست بازگشایی سینمای چین در تیر ماه سال ۱۳۹۹ بعد از حدود ۹ ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، فروش گیشه سینمای چین از مرز ۴۷۲ هزار دلار گذشت. سینماهای چین با بالاگرفتن بحران شیوع کرونا در این کشور، از ۳ بهمن ۱۳۹۸ تعطیل شده بودند.

این کشور برای ورود به عرصه جهانی صنعت فیلمسازی از راه های گوناگونی وارد شده است. یکی از این راه ها همکاری با فیلمسازان مطرح ایرانی و ساخت فیلم های مشترک با کارگردانان نامداری چون «مجید مجیدی» است، مجیدی در همین راستا و پیش از شیوع کرونا در چین چند سفر به این کشور انجام داد و حتی با انجمن فیلم و کودک این کشور نیز قراردادی برای تهیه یک فیلم برای کودکان چینی بست که به دلیل شیوع کرونا ساخت این فیلم به تاخیر افتاده است. این فیلم قرار بود در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ساخته شود.

با این حال امد و رفت های مجیدی به چین به رغم شیوع کرونا خاتمه نیافته است. وی آذر سال ۱۳۹۹ برای داوری جشنواره فیم سانیا به جزیره هاینان چین سفر کرد و همچنین برای دانشجویان و فیلمسازان این کشور چندین کارگاه اموزشی  برگزار کرد.

مجیدی که فیلم بچه های آسمان وی نه تنها در ایران بلکه در چین هم شناخت شده است قرار است بزودی بار دیگر به این کشور سفر کند. امید است این سفرها فرصتی برای معرفی بیشتر سینما کودک ایران به چین که دارای جمعیت چند صد میلونی کودکان است باشد.

«چانگ خوا» سفیر چین در تهران در توییتی نوشته بود: «بسیار خوشحالم با آقای مجید مجیدی ملاقات کردم،  ایشان برای ساخت فیلم جدیدی به چین سفر خواهد کرد».

روز جهانی کودک در چین، فرصتی برای معرفی سینمای ایران


فیلم بچه های آسمان مجید مجیدی محبوب ترین فیلم کودک در چین است. در سایت «دوبان مووی» (豆瓣电影) که می توان آن را Imdb چین پنداشت ۳۳۳ هزار نفر برای این فیلم کامنت گذاشته اند.

آنگونه که یکی از دیپلمات های ایرانی مقیم چین توئیت کرده بود: «بازار فیلم چین میانبر و گنجینه پنهانی برای سینمای ایران است. فیلم سریع و خشن F۹ تنها در روز اول اکران بیش از هزار میلیارد تومان (۴۵m$) در چین فروش داشت. ‌اگر فیلمی همچون بچه های آسمان امروز به بازار چین ارائه شود علاوه بر پیشبرد دیپلماسی فرهنگی، حتما فروش و درآمد قابل توجهی خواهد داشت». این شرایط می تواند ظرفیت بزرگی برای تولیدکنندگان و فیلمسازان ایرانی باشد.

چنین ارقامی بیانگر این است که اگر سینمای ایران به ویژه سینمای کودک و نوجوانان وارد چین شود علاوه بر معرفی سینمیا ایران، از نظر اقتصادی و فروش گیشه نیز می توان کمک حایز اهمیتی برای صنعت سینمای ایران باشد.

از سوی دیگر فیلم های ایرانی هم همیشه مورد استقبال جامعه چین به ویژه کودکان و نوجوانان قرار گرفته است برای مثال دانش اموزان یکی از مدارس چین که به مناسبت روز جهانی کودک به تماشای یک فیلم در مورد تاریخ و فرهنگ ایران نشسته بودند به گفته معلم انها از این فیلم لذت برده بودند. دانش آموزان چینی در بخش دیگری از این مراسم علاوه بر آشنایی با اماکن گردشگری و آثار باستانی، با غذاهای ایرانی نیز آشنا شدند.

روز جهانی کودک در چین، فرصتی برای معرفی سینمای ایران

بر اساس تازه ترین سرشماری عمومی چین که نتایج آن اخیرا اعلام شده است ۲۵۳.۳۸ میلیون نفر و به عبارتی ۱۷.۹۵ درصد از کل جمعیت چین زیر ۱۴ سال سن دارند که به نوعی کودک و نوجوان محسوب می شوند برنامه ریزی برای تولید فیلم برای این تعداد می تواند بسیار سوداور باشد. موضوعی که نباید از چشم صنعت سینمای ایران پنهان بماند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.