امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 16344
  پرینتخانه » در حاشیه, هنر وتجربه تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱ |

دانش سینمایی الزاما حفظ کردن نام فیلم‌ها نیست/ «هنروتجربه» فرصتی ارزشمند است

هنروتجربه-فاطمه رستمی: «اینجا کن است، اینجا کن نیست» قصه جوانی را روایت می‌کند که به نوعی دایره المعارف سینمای جهان است و ۱۹ سال پیش علیرضا غفاری با او آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد در موردش فیلمی بسازد و این تصمیم را هم عملی می‌کند. حالا بعد از وقفه ای چندساله این فیلم و داستان این […]

دانش سینمایی الزاما حفظ کردن نام فیلم‌ها نیست/ «هنروتجربه» فرصتی ارزشمند است

هنروتجربه-فاطمه رستمی: «اینجا کن است، اینجا کن نیست» قصه جوانی را روایت می‌کند که به نوعی دایره المعارف سینمای جهان است و ۱۹ سال پیش علیرضا غفاری با او آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد در موردش فیلمی بسازد و این تصمیم را هم عملی می‌کند. حالا بعد از وقفه ای چندساله این فیلم و داستان این جوان از دهم اسفندماه بر پرده سینماهای هنروتجربه آمد و  اکران آن بعد از بازگشایی سینماها ادامه خواهد یافت. علیرضا غفاری در گفت‌وگو با سایت هنروتجربه از ساخت این فیلم و فعالیت‌های سینمایی اش گفته است.

علیرضا غفاری در ابتدای صحبت‌هایش با توجه به موضوع خاص فیلم «اینجا کن است،اینجا کن نیست» و تحولات سینما در سال‌های اخیر، درمورد وقفه ایجاد شده از زمان ساخت تا اکران این فیلم  و احتمال آسیب دیدن کلیت اثر به خاطر وقفه پیش آمده گفت: «آنچه باعث شد تا پایان بندی فیلم به آنچه اکنون می‌بینید تبدیل شود گذر زمان بود و دلیلش را در گفت‌وگوهای قبلی گفته‌ام. در حقیقت همین تحولات خیره کننده سینما طی دو دهه اخیر مرا به سمت این پایان هدایت کرد و از این منظر آن را آسیب نمی‌بینم».

در تمام مستندها از پرتره‌ها گرفته تا مستندهای تاریخی، جغرافیایی، محیط زیستی و… پژوهش منبع اصلی تهیه فیلم است و در حقیقت بدون مطالعه و پژوهش دقیق و همه جانبه اثر مستند در صورت تولید انبوهی از سوالات بی‌پاسخ را در ذهن مخاطب باقی می‌گذارد

او در پاسخ به این سوال که سینمای امروز ما تا چه اندازه به افراد آگاهی مثل شخصیت اصلی فیلم «اینجا کن است، اینجا کن نیست» نیاز دارد تا بتوان از دانش سینمایی آن‌ها استفاده کرد، توضیح داد: «جدا از آموزش‌های آکادمیک در مراکز دانشگاهی (درحوزه سینما)، آنچه یک علاقه‌مند به سینما را به سوی تاریخ آن رهنمون می‌سازد، الزاما فقط بررسی تاریخی هنرهفتم نیست، بلکه یافتن شاخصه‌های تحول است که در وهله نخست از خلاقیت فیلم‌سازان نشأت می‌گیرد و در مرحله بعدی رشد تکنولوژی در سینماست. دانش سینمایی الزاما به خاطر سپردن یا حفظ کردن نام فیلم‌ها، کارگردانان و جوایز نیست، بلکه برای یک سینماگر توجه به متن و بطن رویدادهاست که می‌تواند او را از تکرار، دوباره گویی و تقلید بر حذر دارد و من دانش سینمایی را این‌گونه می‌بینم».

غفاری در مورد تفاوت جوانان عاشق سینمای امروز و تاثیرات پیشرفت تکنولوژی بر محفوظات سینمایی افراد عنوان کرد: «رشد حیرت انگیز تکنولوژی در همه عرصه ها به ویژه هنرسینما و هم‌چنین وجود ارزشمند فضای مجازی (آرشیوی و پلتفرم‌ها)، در حال حاضر جوانان علاقه‌مند را از تکیه برمحفوظات خاص نجات داده و هرکس در کسری از ثانیه می‌تواند به همه تاریخچه فیلم‌ها و تولیدات سینمایی دسترسی پیدا کند و این مهم باعث شده که خیلی‌ها خود را مقید به آن ندانند، اما دسترسی به اطلاعات زمانی ارزشمند است که در جریان تولید به کمک سینماگر بیاید وگرنه انبوه اطلاعات بی‌مصرف خواهد ماند».

این فیلم‌ساز در ادامه با توجه به اینکه حدود ۶ ماه زمان برای تحقیق و پژوهش ساخت فیلمش صرف کرده است، درمورد ماهیت تحقیق در ساخت چنین فیلم‌هایی و نوع مطالعه و تحقیقی که می‌تواند در ساخت یک مستند کمک کننده باشد، عنوان کرد: «در تقسیم بندی فیلم‌های مستند به جز فیلم‌های مستند خبری که زمان وقوع حوادث و رخدادها را ثبت می‌کند و بیشتر جنبه خبری دارد، در تمام مستندها از پرتره‌ها گرفته تا مستندهای تاریخی، جغرافیایی، محیط زیستی و… پژوهش منبع اصلی تهیه فیلم است و در حقیقت بدون مطالعه و پژوهش دقیق و همه جانبه اثر مستند در صورت تولید انبوهی از سوالات بی‌پاسخ را در ذهن مخاطب باقی می‌گذارد».

علیرضا غفاری در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر قرار بود امروز «اینجا کن است، اینجا کن نیست» را بسازد، نتیجه کار را چطور پیش ‌ینی می‌کند گفت که واقعا نمی‌دانم…!!

با این‌که در همین مدت کوتاه اکران چندین بار به دلیل دستورالعمل‌های اجرایی ستاد مقابله با کرونا پخش آن متوقف شد، در همین مدت عده کثیری فیلم را دیدند که برای من بسیار ارزشمند است

او درمورد تازه ترین فعالیت سینمایی خود گفت: «عنوان کار جدیدم «آخرین نفر» است و کماکان مشغول پژوهش درمورد آن هستم و راجع به جزئیات آن فعلا اطلاعات بیشتری بیان نمی‌کنم».

در پایان هم غفاری از تجربه اکران در هنروتجربه و جایگاه این موسسه در نمایش سینمای مستند، هنری و تجربی، با اشاره به اهمیت آن، عنوان کرد: «به نظرم ایجاد «هنروتجربه» یکی از پر افتخارترین اتفاقات حوزه هنرسینما در کشور است. بعد از چند تجربه ناموفق درمورد الزام سینماها به اختصاص بخشی از سانس‌های خود به سینمای مستند و فیلم کوتاه که هربار در اجرا با کاستی‌هایی روبه‌رو می‌شد، ایجاد هنروتجربه به عنوان نهادی هنری برای امکان ارائه آثار هنری فرصتی ارزشمند است که باید قدر آن را دانست. اکران فیلم «اینجا کن است، اینجا کن نیست»، پس از یک سال در جدول هنروتجربه قرار گرفت و با اینکه در همین مدت کوتاه اکران چندین بار به دلیل دستورالعمل های اجرایی ستاد مقابله با کرونا پخش آن متوقف شد، در همین مدت عده کثیری فیلم را دیدند که برای من بسیار ارزشمند است».

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.