امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 17765
  پرینتخانه » اجتماعی, در حاشیه, سینمایی, ویژه تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷ |

«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند

جمعی از هنرمندان ایران با هدف پیشبرد روند ساخت واکسن «کوو ایران برکت» در مرحله سوم آزمایش بالینی این واکسن داوطلب شدند تا به فرآیند تولید آن، کمک کنند. بیش از ۱۶ ماه از شیوع و همه‌گیری کرونا می‌گذرد؛ بیماری ویروسی که جهان را در نوردید و تا امروز بیش از ۱۷۹ میلیون نفر را درگیر […]

«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند

جمعی از هنرمندان ایران با هدف پیشبرد روند ساخت واکسن «کوو ایران برکت» در مرحله سوم آزمایش بالینی این واکسن داوطلب شدند تا به فرآیند تولید آن، کمک کنند.

بیش از ۱۶ ماه از شیوع و همه‌گیری کرونا می‌گذرد؛ بیماری ویروسی که جهان را در نوردید و تا امروز بیش از ۱۷۹ میلیون نفر را درگیر کرده و بیشتر از سه میلیون و هشتصد هزار نفر را با خود برده است. اما بشر که در روزهای اول در برابر این ویروس تاجدار فلج شده بود، به تدریج به برکت عصای جادویی خود؛ یعنی علم چون همیشه و هنوز به رویارویی با آن رفت. اولین واکسن کرونا آذر ماه گذشته ارائه و با شروع روند واکسیناسیون از شدت ابتلا کاسته شد. دانشمندان ایرانی نیز در این میان از پای ننشستند و روند ساخت واکسن را با همه تنگناهای ناشی از تحریم‌ شروع کردند.

واکسن «کوو ایران برکت» اولین واکسنی بود که روند آزمایش‌های حیوانی و انسانی آن و سپس تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین این واکسن نهم دی ۱۳۹۹ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مرحله دوم این واکسن از اواخر اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد و در این مرحله ۲۸۰ داوطلب وارد این طرح مطالعاتی شدند. مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت با حضور ۲۰ هزار داوطلب در ۶ شهر انجام شد و تاکنون علاوه بر تزریق دوز اول به تمام داوطلبان، بخشی از آنان دوز دوم خود را دریافت کرده‌اند، قرار است روند آزمایش بالینی این واکسن تا پایان هفته جاری تمام شود. البته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۵ خرداد مجوز اضطراری واکسن برکت را صادر کرد.

در روزهایی که گذشت تعداد قابل توجهی از هنرمندان شناخته‌شده کشور در حوزه های مختلف سینما، تلویزیون، موسیقی، هنرهای تجسمی نیز در مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت کردند و ضمن کمک به پیشبرد علمی روند ساخت واکسن  به صورت داوطلبانه اقدام به تزریق واکسن ایرانی کرونا (واکسن برکت) کردند؛ اقدامی که بیش از پیش باعث دلگرمی مردم نسبت به جامعه هنری شده و می شود.

انتخاب من واکسن ایرانی بود

فریده سپاه منصور بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا که چندی پیش واکسن کرونا زده است، در این مورد بیان کرد: من دلم می خواست واکسن ایرانی بزنم ولی آن زمانی که ما واکسن زدیم، هنوز واکسن ایرانی نیامده بود. اما من به واکسنی که در ایران تولید شده باشد بیشتر از واکسن خارجی اعتماد دارم؛ تجربه تاریخی من در ۷۴ سالگی به من این گونه می گوید که به خارجی ها خیلی اعتماد نکنم.

بازیگر فیلم های سینمایی دخترک کنار مرداب (۱۳۶۸)، مارمولک (۱۳۸۲)، مهمان مامان (۱۳۸۲)، طهران تهران (۱۳۸۷) و کلمبوس (۱۳۹۷) تصریح کرد: به من واکسن چینی تزریق شد و گرچه این واکسن و واکسن روسی امتحان خود را پس داده اند اگر به من حق انتخاب می دادند، من واکسن ایرانی را انتخاب می کردم ولی متاسفانه ما به واکسن ایرانی نرسیدیم چون زودتر در نوبت تزریق قرار گرفتیم.

این تصمیم من از پیشینه و تجربه تاریخی‌ام می آید ضمن این که ایران در زمینه واکسن سازی و تولید واکسن تجربه ای دیرینه دارد؛ ما تازه این راه را شروع نکرده ایم و از قدیم و از زمانی که واکسن کشف شده است، ایران واکسن می ساخته و دلیلی ندارد من نخواهم واکسن ایرانی بزنم. 

بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی گرگ‌ها (داوود میرباقری، ۱۳۶۵،۱۳۶۶)، ماه مهربان (بهروز بقایی، ۱۳۷۵)، روزگار جوانی (شاپور قریب، ۱۳۷۷)، معصومیت از دست رفته (داود میرباقری، ۱۳۸۱) و نون.خ (سعید آقاخانی، ۱۳۹۷) افزود: بخشی هم البته به این بازمی‌گردد که ما چقدر خودمان را قبول داشته باشیم و تصور نکنیم که مرغ همسایه غاز است؛ اگرچه کسی به حرف من گوش نمی دهد اما من به همه اطمینان می دهم که این واکسن ایرانی مشکلی ندارد و همه آن را تزریق کنند همچنان که اگر روزی که برای من تزریق کردند این واکسن وجود داشت انتخاب من آن بود.

زمانی که برای من واکسن آماده تزریق بود فقط واکسن چینی بود و من هم به دلیل سن و هم به دلیل این که ۱۶ ماه گذشته را به دلیل کرونا قادر به انجام کار نبوده ام می خواستم  بتوانم بر سرکارم بازگردم به همین دلیل فرصتی برای انتخاب نداشتم.

برکت در رگ هنرمندان

الهام پاوه نژاد بازیگر سینما و تئاتر، شهرزاد عبدالمجید هنرپیشه سینما و تلویزیون، سیاوش خیرابی بازیگر سینما و تلویزیون، مهرداد نصرتی آهنگساز و خواننده، بابک جهانبخش خواننده، هدایت هاشمی بازیگر سینما و تلویزیون و همسرش، پدرام کریمی فیلمنامه نویس و مجری تلویزیون، سید علی صالحی بازیگر تلویزیون، سیاوش خیرابی بازیگر تلویزیون، دنیا مدنی بازیگر تلویزیون، امید زندگانی مجری و بازیگر تلویزیون، حجت اشرف زاده خواننده، حامد همایون خواننده و امید علیمردانی بازیگر تلویزیون از جمله هنرمندانی هستند که در این روند مشارکت کرده و واکسن برکت را زده‌اند.

«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند

امید زندگانی با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: راضی باشین دوستان. جان فدای ایران.

پریا پرتوی‌فرد همسر بابک جهانبخش پس از دریافت واکسن ایرانی در صفحه خود نوشت: امیدوارم تمام مردم کشورم هرچه زودتر واکسینه بشن. انتخاب واکسن ایرانی برای ما با توجه به اینکه شرایط واکسینه شدن با موارد دیگه رو داشتیم کاملا انتخاب شخصی و در جهت حمایت از کسانی هست که فرای سلامت مردم کشور زحمت می‌کشند.

«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند
«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند

شهرزاد عبدالمجید دیگر هنرمند ایرانی در رابطه باتصمیم خود برای تزریق واکسن ایرانی کووید ۱۹ نوشت: با عرض سلام و ادب خدمت همه مردم عزیز کشورم ایران سربلند… بدور از هر گرایش سیاسی و با میل خودم و برای مردمم واکسن کوبرکت را زدم و در جایگاه یک بازیگر  و فرزند ایران وظیفه شخصی خودم دونستم، به حمایت از دانشمندان و پزشکان عزیز کشورم و با وجود تحریم کشور عزیزم ایران… با افتخار به دانشمندانی که شبانه روزی تلاش کردند برای سلامتی همه ایرانیان…

بنده با افتخار و غرور واکسن ساخت دست دانشمندان ایرانی برکت روز زدم… تشکر ویژه‌ای دارم از جناب آقای مازیار خویشوند کمیته پزشکی هنرمندان که بنده رو دعوت کردند برای تزریق و عزیزان کادر پزشکی مستقر در محل واکسن.

«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند
«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند

مهرداد نصرتی هم در پستی که ۲۱ خرداد در اینستاگرام منتشر کرد نوشت: امروز فرصتی پیش اومد و تونستم دوز اول واکسن برکت رو بزنم. همون لحظه از صمیم قلب خواستم که واکسن به موقع برای همتون خیلی زود به دستتون برسه و از شر این ویروس کرونا نجات پیدا کنیم. به امید سلامتی همه شما عزیزانم. ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند

دنیا مدنی بازیگر تلویزیون، هنرمند دیگری بود که با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود مبنی بر دریافت واکسن کوبرکت و با هشتگ برکت، درباره اقدام خود اطلاع رسانی کرد و نوشت: مردم ایران، پیش مرگتون بشم.

«برکت» هنرمندان برای دانشمندان؛ آنان که برای آزمایش واکسن داوطلب شدند

الهام پاوه نژاد بازیگر سینما و تئاتر هم با انتشار عکسی در اینستاگرم خویش خبر دریافت واکسن ایرانی برای خود و همکارانش را منتشر ساخت و نوشت: به وقت عصر آدینه ۲۱ خرداد مااه ۴۰۰ این پست تشویق هست نه تبلیغ!!! اطلاع رسانی از یک تصمیم شخصی است که امیدوارم نتیجه بخش باشه

با پیگیری و هماهنگی‌ها تونستیم به همراه تعدادی از گروه اجرایی تاتر جدیدم مرحله‌ی اول واکسن کووایران برکت را بزنیم.

امید که به زودی و با سرعت تایید سازمان بهداشت جهانی را دریافت و با گستردگی بیشتری برای همه تزریق شود… با آرزوی سلامتی برای همه‌ی مردم در جهان….

تعداد دیگری از هنرمندان نیز برای دریافت واکسن ایرانی کوو ایران برکت اعلام آمادگی کرده اند و طی روزهای آینده قرار است این واکسن ایرانی تزریق کنند.

برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.