امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 13838
  پرینتخانه » بین الملل, سینمایی تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ |

رکوردشکنی کارگردانان زن در هالیوود

خط سوم هنر: رکورد حضور کارگردانان زن در راس پروژه‌های سینمایی مطرح هالیوودی در سال ۲۰۲۰ میلادی، شکسته شد. به نقل از ورایتی، نتایج پژوهش جدید محققان مرکز مطالعات زنان در بخش تلویزیون و سینما از دانشگاه سن دیگو نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ میلادی، رکورد پروژه‌های مطرح هالیوودی که به دست فیلمسازان زن کارگردانی […]

رکوردشکنی کارگردانان زن در هالیوود

خط سوم هنر: رکورد حضور کارگردانان زن در راس پروژه‌های سینمایی مطرح هالیوودی در سال ۲۰۲۰ میلادی، شکسته شد.

به نقل از ورایتی، نتایج پژوهش جدید محققان مرکز مطالعات زنان در بخش تلویزیون و سینما از دانشگاه سن دیگو نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ میلادی، رکورد پروژه‌های مطرح هالیوودی که به دست فیلمسازان زن کارگردانی شده‌اند، شکسته شد.

بانوان ۱۶ درصد از مجموع فیلمسازانی را تشکیل می‌دهند که ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ را کارگردانی کردند، آماری که رکوردی جدید در حوزه حضور زنان در تیم پشت صحنه است. در سال ۲۰۱۸ این تعداد فقط ۴ درصد بود و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲ درصد رسید. رشد مستمر این آمار از آن حکایت دارد که فشار وارده به استودیوهای فیلمسازی برای معرفی فیلمسازان زن بیشتر، به تغییرات ملموس منجر شده است.

البته امسال سال متفاوتی بود که در آن به دلیل شیوع کرونا صنعت سینما برای ماه‌ها دچار رکود شد. بحران امسال همچنین باعث شد اکران برخی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های ساخت کارگردانان زن از جمله فیلم ابرقهرمانی جاودانه‌ها از کلویی ژائو و بیوه سیاه از کیت شورتلند، به سال ۲۰۲۱ موکول شود. با این حال در سال ۲۰۲۰، ژائو فیلم سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها که شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و یکی از بخت‌ها برای اسکار بهترین فیلم سال است را کارگردانی کرد و دیگر فیلمسازان زن چون کتی یان (کارگردان پرندگان شکاری) و پتی جکینز (کارگردان زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴) هدایت برخی از مطرح‌ترین فیلم‌های سال را برعهده داشتند.

این پژوهش منتشر شده دو دهه است که با نظارت مارتا لوزن رئیس مرکز مطالعات زنان دربخش فیلم و تلویزیون انجام می‌شود.

لوزن با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: خبر خوب این است که برای دو سال متوالی شاهد رشد جایگاه زنان کارگردان بوده‌ایم. این امر الگوی تاریخی اخیر که به موجب آن آمار حضور زنان یک سال بالا و سال بعد پایین می‌رفت را شکست. خبر بد این که هنوز ۸۰ درصد فیلم‌های مطرح، کارگردان زن ندارند.

با وجود بهبودی که در شرایط کارگردانان زن حاصل شده، شرایط برای همه عوامل تولید اینطور نیست. در ۱۰۰ فیلم پرفروش سال، زنان در مجموع ۲۸ درصد از مشاغل مربوط به تهیه‌کنندگی و ۲۱ درصد از کارهای تهیه‌کنندگی اجرایی را برعهده داشتند که نسبت به سال گدشته تنها دو درصد رشد داشته است. سهم زنان از کارهای تدوین، نویسندگی و فیلمبرداری نیز به ترتیب تنها ۱۸، ۱۲ و ۳ درصد بود. تعداد فیلمبرداران زن به نسبت سال گذشته یک درصد افزایش داشته اما تعداد نویسندگان و تدوین‌گران زن کاهشی ۸ و ۵ درصدی را تجربه کرده است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد، حدود ۶۷ درصد فیلم‌های مطرح امسال بین هیچ تا چهار زن را در پست‌های بالای تولید داشتند این در حالی است که بالای ۷۰ درصد این فیلم‌ها بیش از ۱۰ مرد را به عنوان کارگردان، نویسنده یا دیگر عوامل رده بالای تیم تولید به اختیار گرفته بودند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.