امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 20065
  پرینتخانه » برگزیده, سینمایی, فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵ |

بشر معاصر نقش آرام می‌خواهد

دبیر کل انجمن دراماتراپی ایران با تاکید براینکه انسان معاصر دیگر از نقش آفرینی در جنگ ، خونریزی ، کشورگشایی، ظلم ، استثمار، تبعیض و کودک کشی و حیوان کشی و طبیعت سوزی خسته است، گفت: بشر معاصر نقش آرام می‌خواهد. همزمان با هفته جهانی دراماتراپی در ایران که از ۱۸ تا ۲۴ اکتبر مصادف […]

بشر معاصر نقش آرام می‌خواهد

دبیر کل انجمن دراماتراپی ایران با تاکید براینکه انسان معاصر دیگر از نقش آفرینی در جنگ ، خونریزی ، کشورگشایی، ظلم ، استثمار، تبعیض و کودک کشی و حیوان کشی و طبیعت سوزی خسته است، گفت: بشر معاصر نقش آرام می‌خواهد.

همزمان با هفته جهانی دراماتراپی در ایران که از ۱۸ تا ۲۴ اکتبر مصادف با ۲۶ مهر تا دوم آبان ماه برگزار می شود، مجید امرایی دبیر کل انجمن دراماتراپی ایران و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بصورت جداگانه به این رویداد جهانی پیام دادند.

در پیام مجید امرایی دبیر کل انجمن دراماتراپی ایران DTCI  آمده است:

بشر در ورود به هزاره جدید خود را در مقابل ویروس عالم گیری کرونا دیده است، به نظر می رسد توجه بخشی به انسانیت انسان و از کجا آمدن و به کجا رفتن همچنان سوال بی پاسخی باشد که تنها فردیت ماست که می تواند به آن پاسخ دهد.

زیرا تنها راه تفهیم آن درک رابطه زلال بین (فرد)عبد و معبود است، اکنون که زندگی برای بشر اهمیت دو چندانی یافته است و همه علوم در مقابله با این ویروس نادیدنی سر در گم مانده اند، تنها راه آرامش ” قلوب متورم” ما انسانهای درمانده پناه به فردیات مان در دل شخصیات ماست، زیرا به نظر می‌رسد منشا تمام آسیب های روانی دوری انسان از “خود، خود” است ، بیگمان شناخت خود مهمترین و ایمن ترین راه شناخت معبود است و انسانها تنها در فردیت شان قادر به درک این مهم هستند.

بهترین نقش زیستی ما درک نقش بین عبد و معبود است و تنها راه نجات ما توسل و توکل به نیروی ابدی و ازلی است که هرگز تنهای مان نگذاشت و نمی گذارد.

بیایید زندگی انسانی مان را دوباره نقش بزنیم دنیای امروز ما از نقش های خونریز، هراساناک و مخوف خسته است، انسان معاصر دیگر از نقش آفرینی در جنگ ، خونریزی ، کشور گشایی ، ظلم ، استثمار ، تبعیض و کودک کشی و حیوان کشی و طبیعت سوزی خسته است.

بشر معاصر نقش آرام می خواهد، نقش گل های رنگارنگ، نقش خوش بو و معطر، نقش کلام شیرین و شعر و ترانه، نقش عشق و دلدادگی و نقش رهبانیت و رافت و الفت و اینها نقش های گم شده انسان معاصر است، نقش های فراموش شده ما آدمیان.

به نظر تنها راه باز آفرینی نقش های الوان و نیکوی انسانی ما با مثبت اندیشی و ترجمان دوباره این کلام زیبای سعدی شیراز است که “بنی آدم اعضای یکدیگرند … که در آفرینش ز یک پیکرند … چو عضوی به درد آورد روزگار … دگر عضوها را نماند قرار.

نمایش درمانی یافتن نقش خود در هر برهه از زمان است، نقشی که الوان و رنگارنگ باشد، نقش خوش پوش، خوش عمل، خوش نام و خوش کام زیرا در این منقوش بودن نقش، لذتی نهفته است که خط‌کش و معیار ارزیابی آن رضایتمندی، سربلندی، سلامت نفس و عمل نیکوی ما انسان هاست.

در نمایش درمانی بازی ابزار کنش و واکنش است، روشی برای تعامل ، تفاهیم و حتی تضارب آراء تا رسیدن به درک مشترک از خود، دیگری از محیط و از پروردگار.

این “بازی” است که به ما الگوی رفتاری می دهد و الگوی رفتاری به معنی بهره بردن از “تجربه موفق طی طریق است”، به مفهوم “بینش یافتن” است، “رسیدن به راه حل مسئله”، “به مدد تجربه ی خود و درک دیگری” است.

اینکه الگوی رفتاری ما چه رابطه ای با نقش ها و شخصیت ما دارد نکته مهمی دیگری است که درک آن تنها در مواجهه با موقعیت های لاینحل و مسائل بحرانی زندگی مشخص می شود و “بازی این موقعیت ها ” در مکانی امن و به دور از آسیب لذت بخش و آموختنی است.

عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی WADTh در پایان این پیام می افزاید: پس بیایید نقش های خود را یک بار دیگر “از سربنویسیم”، “ترمیم کنیم” و در صورت لزوم “به فراموشی بسپاریم” و این مهم تنها با دوری از منیت و صرف واژه “ما ” شدنی است.

“صحنه نمایش درمانی” محل رفتارهای آموختنی ما نوع بشر است ، از مهد تا لحد

همچنین  قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی با تبریک این هفته در پیامی به این رویداد جهانی نوشت:

شخصیت ما عموما از طریق ” رفتارها ” ، ” گفتارها ” و ” پندارهای ” ما تعیین می شود، در این بین رفتارها از همه ملموس تر است زیرا این رفتار است که در صورت پذیرش جمعی و تاثیر مثبت می تواند ” الگوی ” دیگران باشند و بازتاب این ” الگودهی رفتاری” در صحنه ی نمایش درمانی ملموس تر و موثر تر است.

راهی که عالمان ما در سنت طبابت روح رو روان آغازگر آن بودند و با “شیخ الرئیس بوعلی سینا” و “حکیم عالی قدر محمد زکریای رازی” و ادیبانی چون “فردوسی طوسی” و “مولوی سمرقندی” آغاز شده است اکنون در حوزه علوم جدید از جمله “روان درمانی نمایشی ” به منصۀ ظهور رسیده است و در ذهن جوانانی شکوفا شده که ادامه دهندگان راه عالمان خوش نام این سرزمین گهر بار هستند.

بر همگان فرض است تا در اهمیت و جایگاه واقعی این علم کوشش دو چندان داشته باشند، ارزش راهی را که در آن گام نهاده اید بدانید ، زیرا با این کار به سرچشمه ی تفکری و اندیشگی گذشتگان خود متصل می شویم و این ترجمان ریشه داری یک فرهنگ غنی هزاران ساله است.

بر خود فرض می دانم که تلاش های مخلصانۀ شما عزیزان را ظرف سه دهه گذشته ارج نهم و به عنوان خدمتگزار به “استمرار” ، “مطالعه” ، “کوشش” ، “ارتباط با مجامع علمی جدید” توصیه کنم، خصوصا در شرایط “پساکرونا ” که به نظر می رسد آسیب های روحی و روانی “این ویروس منحوس عالم گیر” مردمان جهان را به شدت آزده است و یکی از راه های علاج آسیب های روحی و روانی انسان معاصر از” صحنه ی نمایش درمانی” می گذرد .

“صحنه نمایش درمانی” محل رفتارهای آموختنی ما نوع بشر است ، از مهد تا لحد ، ” رفتار نیکو ” شعار همیشگی نمایش درمانگران جهان است ، حال که به مدد جوانانی خلاق ، خوش فکر ، دانش آموخته و کاردان در سرزمین ما رویکرد جدیدی در دنیای نمایش در حال گسترش است.

آرزو می کنم در صحنه نمایش درمانی خوش بدرخشید و نام های ماندگاری از شما در دنیای معاصر این علم درخشان به بادگار بماند.

برنامه‌های هفته جهانی دراماتراپی در ایران

برنامه‌های هفته جهانی دراماتراپی در ایران به شرح زیر اعلام شده است که از ۱۸ تا ۲۴ اکتبر مصادف با ۲۶ مهر تا دوم آبان ماه برگزار می شود:
_ انتشار پیام هفته ی جهانی دراماتراپی
_ معرفی ده دراماتراپیست سال ۱۴۰۰ انجمن دراماتراپی ایران DTCI.
_ اهدا (مدال بوعلی سینا) به دراماتراپیست برتر سال ۱۴۰۰.
_ تقدیر از پایان نامه برتر سال ۱۴۰۰ _ ۲۰۲۱
_ تقدیر از رسانه های حامی دراماتراپی .
_ تقدیر از ناشر حامی دراماتراپی.
_ تقدیر از روانپزشک همکار سال ۱۴۰۰ .
_ تقدیر از فعال ترین انجمن های استانی دراماتراپی در سال ۱۴۰۰.
_برپایی کارگاه ها مجازی  و  حضوری ویژه ی هفته ی دراماتراپی در تهران و استانها.
_انتشار ویدئوهای آموزشی و کارگاه های دراماتراپی نمایندگی های استانی.
_ برپایی ویدئو کنفرانس روسای انجمن های دراماتراپی استانهای ایران .
_ گفت و گوی مجازی روسای انجمن دراماتراپی استانی با علاقه مندان.
_ گفت و گوی مجازی دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران با علاقه مندان
_ برپایی جشن سالانه انجمن دراماتراپی در تهران روز دوشنبه ۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در تئاتر شهر تهران.

برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.